Les Falles, Haros i Brandons celebren el tercer aniversari de la Declaració de Patrimoni Immaterial de la UNESCO

Pel que fa als objectius per a l’any vinent de la Càtedra Educació i Patrimoni Cultural Immaterial dels Pirineus, aquesta entitat de la Universitat de Lleida (UdL) es planteja implementar les maletes fallaires a les escoles, així com sol·licitar un projecte POCTEFA juntament amb universitats d’Espanya, Andorra i França. També, vol apostar per passar a formar part de les Càtedra UNESCO, per la tasca que realitza en l’àmbit del patrimoni cultural.

Les Festes del Foc del Solstici d’Estiu als Pirineus, altrament falles, haros i brandons, celebra avui el tercer aniversari de la Declaració de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO. Les tradicions que formen part de la llista representativa de la UNESCO se sotmeten cada cinc anys a una avaluació per constatar que la festa continua vigent i que s’estan duent a terme accions perquè aquesta no es perdi així com per demostrar que no s’ha pervertit. Per aquest motiu, la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus està treballant per acabar de definir i avaluar un model de salvaguarda de falles, haros i brandons i aposta per la creació d’una Associació Fallaire Internacional, que prevegui una comissió de salvaguarda d’aquesta tradició, segons ha manifestat la seva directora, Sofia Isus.

En aquest sentit, Marc Ballesté, investigador postdoctoral adscrit a la Càtedra, ha explicat que s’han dut a terme activitats educatives per introduir la tradició fallaire als infants. El disseny de maletes educatives sobre la Festa de Falles, Haros i Brandons n’és un exemple. Es tracta d’un material didàctic format per sis activitats amb les quals nens i nenes coneixen la festa, i la simbologia, els valors, la natura i la música que l’envolten. Amb les maletes, els alumnes aprenen a diferenciar les falles de cada localitat segons el tipus d’escorça o herba amb les quals estan fetes; tracten la llengua, com el català, el castellà, l’occità, el francès o el ribagorzano; aprenen els noms de les comarques, rius i pobles de les zones fallaires; tenen l’oportunitat de crear un simulador solar per entendre el cicle del sol així com introduir-se en diferents mites com el d’Efest, i aprenen les danses típiques que es ballen durant el dia de falles. Actualment, aquesta iniciativa s’ha presentat a les associacions fallaires i durant aquest curs es durà a terme una prova pilot amb
mestres de diferents escoles.

També en l’àmbit de l’educació, la Càtedra participa en el Màster de Comunicació del Patrimoni Cultural que ofereix la Universitat de Lleida, i que s’iniciarà el proper mes de setembre, així com la seva implicació en la Setmana de la Ciència amb dos tallers.

Pel que fa a la divulgació i la promoció del patrimoni, considerat una clau en la preservació del patrimoni immaterial, la Càtedra ha dut a terme accions diverses com la creació i difusió d’un calendari fallaire, la promoció d’una trobada fallaire internacional i un concert per commemorar la Declaració de Patrimoni Cultural Immaterial.

Cal destacar la seva participació en l’Smithsonian Folklife Festival, per encàrrec de la Generalitat de Catalunya, celebrada al National Mall de Washington DC, on es va introduir la tradició fallaire amb activitats, xerrades, col·loquis i simulacres de la baixada fallaire, a les prop d’un milió de persones que van passar pel Parc Nacional durant el festival.