La nova càtedra de la UdL, essencial per a la salvaguarda de les falles

Descargar pdf

L’acte d’inauguració de l’exposició Festes del Foc als Pirineus, que podrà ser visitada fins al 14 de gener al Centre de Cultures de la UdL, ha acollit la presentació del projecte de Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus, que els representants institucionals han coincidit a assenyalar com a essencial per a la salvaguarda de les d’aquestes manifestacions ancestrals. El Departament de Cultura, L’Institut d’Estudis Ilerdencs i IDAPA donen suport al nou projecte de càtedra de la Universitat de Lleida (UdL).

El vicerector de Cultura de UdL, Joan Biscarri, afirma que “segur que la feina d’aquesta càtedra no serà decebedora” i encoratja les institucions que hi continuïn donant suport. Segons Biscarri, la càtedra ha de complir tres funcions: la de la recerca, la de la difusió cultural i la de salvaguarda.

Mostra de l’interès de la UdL en aquest sentit és la creació d’una càtedra d’aquestes característiques a només un any de la proclamació de les Festes del Foc com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la Unesco.

Per la seva part, Sofia Isus, promotora de la càtedra, ha destacat que aquest projecte “ha de servir per educar, conèixer i ampliar xarxa”, i d’aquesta manera aconseguir la tan desitjada salvaguarda i a la vegada “honorar els nostres avantpassats”.

A l’acte també hi ha assistit Maria José Erta, presidenta de l’Associació de Municipis Fallaires; Josep Borrell, director dels Serveis Territorials de Cultura de Lleida; Juli Alegre, director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, i Lluís Puig, director general de Cultura Popular de la Generalitat de Catalunya.

Puig i Alegre, com a representants de les institucions que donen suport a la creació de la càtedra, han destacat que la implicació conjunta en projectes culturals d’aquests estil ajuden a regular les accions de turisme vivencial i de qualitat que es requereix per poder mantenir l’essència de manifestacions festives com les falles.