La Càtedra, al festival Smithsonian de Washington

"Satisfets que el coneixement i la recerca en l’àmbit de les falles s’hagin posat en valor”

La Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus de la Universitat de Lleida (UdL) ha estat una de les institucions convidades per la Generalitat de Catalunya a participar en Smithsonian Folklife Festival, que se celebra a Washington des del 27 de juny fins al 8 de juliol amb la finalitat de donar a conèixer diferents cultures i tradicions del món com l’armènia i la catalana, que han estat les dos convidades d’enguany.

En el marc d’aquest festival, les falles, incloses a la llista del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la Unesco el desembre de 2015, esdevindran un dels elements simbòlics destacats de les manifestacions tradicionals catalanes. “Ens sentim molt satisfets que el coneixement i la recerca en l’àmbit de les falles s’hagin posat en valor com a part d’aquest patrimoni immaterial, sobretot pel que podem aportar per a la salvaguarda de la festa atenent a les directrius que assenyala la Unesco sobre conservació i pervivència de la festa”, ha explicat Sofia Isus, directora de la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus.

La Càtedra, representada en aquesta ocasió pel seu tècnic investigador, Marc Ballesté, ha preparat diferents activitats per donar a conèixer el món fallaire: una exposició de falles, tallers per construir-ne i poder veure’n el procés d’elaboració, i jocs per aprendre’n el vocabulari propi. A més, participarà en cercaviles i xerrades sobre les tradicions del solstici d’estiu i del foc a Catalunya, o la vida a través del calendari ritual, entre altres. “El repte ha estat com plasmar la festa des del coneixement per transmetre’n els valors i el sentiment, ja que és totalment vivencial”, ha afirmat Isus.

Alguns dels materials presentats a l’Smithsonian per la Càtedra Educació i Patrimoni formarà part de les maletes pedagògiques que està elaborant per donar a conèixer la festa. Aquest material podrà ser utilitzat el curs vinent pels alumnes de 5è i 6è d’Educació Primària, i 1r i 2n de l’ESO. Les àrees de coneixement que s’hi treballen són les de medi social i natural, i la de llengües, que té en compte les que es parlen en els llocs on se celebren (occità, aranès, fabla aragonesa, català, castellà i francès), entre altres.