La Càtedra celebra el tercer aniversari de les falles, haros i brandons com a Patrimoni Immaterial de la UNESCO

Durant la jornada es va constituir el Consell Assessor de la Càtedra, que vetllarà per la salvaguarda del patrimoni immaterial i natural dels Pirineus

La Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus de la Universitat de Lleida (UdL) va celebrar el tercer aniversari de la Declaració de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de les Festes de Foc del Solstici d’Estiu als Pirineus per part de la UNESCO el passat dilluns 3 de desembre. Durant la jornada es va constituir el Consell Assessor de la Càtedra amb l’objectiu de reunir diferents experts que ajudin a vetllar per la salvaguarda del patrimoni immaterial i natural dels Pirineus.

La constitució d’aquest consell d’experts va ser aplaudida i ratificada pel Consell de Direcció de la Càtedra. A diferència de l’anterior, aquests darrer està format per les institucions que hi aporten recursos com l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), en aquesta ocasió representats pels respectius directors, Antoni Balasch, Àngels Blasco i Pere Porta.

El plat fort de la celebració va ser la presentació del llibre Roda el Foc. 30 anys de falles a Andorra la Vella, d’Albert Roig. L’autor va introduir els assistents en la festa de falles del país promotor de la candidatura. En la seva ponència, Roig va explicar trets característics de les falles andorranes que les diferencien d’altres falles dels Pirineus, com per exemple el fet que les falles d’Andorra no es baixen muntanya avall, sinó que es fan rodar, o també, que els infants de fins a 16 anys, edat en la qual ja manipulen falles de foc, tenen la seva pròpia versió de les falles amb boles de llum.